20 december 2011

Några julförberedelser

Jag är ingen superjulpyntare. Inte av några principskäl utan mest bara för att det inte blir av och för att jag så gott som alltid firar julen hos mina föräldrar. Men jag tycker ändå att det är mysigt med den ombonade julkänslan som pyntet ofta bidrar med så jag har försökt lite grand i alla fall.

Jag började med att rensa lavoarens stanklås. Det är äckligt att göra det för hand men effektivt och betydligt miljövänligare än att hälla i giftig propplösning.

Så plockade jag fram julgranskulor i glasburkar och för första gången i mitt liv har jag klämt in nejlikor i apelsiner, på jakt efter juldoft. Observera den olivgröna plastskålen, 50 cent på Stjärnloppis i Närpes.

Jo, och adventsljusstaken som ni kan ana i bakgrunden tog jag fram lagom till den tredje advent. Sen tog jag fram en plåtburk med ljusstumpar i olika längder så att jag fick plocka ihop tripp, trapp, trull så att det inte skulle märkas att jag varit sent ute. Praktiskt med sånt.

6 kommentarer:

Sofie sa...

:)
jag o barna gjorde också nejlikaapelsiner idag, eller jag... Elmer tappa snabbt koncentration och Magda hade inte rätta nypan och kraften för att få en nejlika intyckt, men hon dirigerade mig väl var jag skulle sticka ner kryddbiten!
jag börjar få huset städat, underbart. nu sku det vara att få utstädat dendär flunssan...:(
kram och sköna dagar!
s

Anonym sa...

Oj, oj adventsljusstaken ja...den har jag glömt i år igen! Jag får köra med samma tripp, trapp trullsystem jag också...å det är ju inte första gången minsann :-)

Anonym sa...

Det är alltså mamm som inte hann underteckna sitt föregående inlägg :-)

Fager Dam sa...

Jag brukar tycka det är skönt att få hemmet städat före julen. Tyvärr är det inte alla år jag hinner! I år ser det bra ut.

Hannasvirrvarr sa...

Sofie - Krya på dig och njut av familjen! :)

Mam - Tur att julen inte står och faller på våra adventsljusstakar.

Fager Dam - Att få det städat är alltid skönt efteråt, så himla svårt att komma sig för bara...

Melli sa...

Hih, jag tog fram min adventsljusstake lagom till fjärde advent.Men vi hade inga stumpar så jag fick bara ha dem jämnlånga. O en gång hade jag dem o brinna på matbordet, det var redan tillräkligt med vårt bord som skakar av ungarnas sparkar och alla som bara ville blåsa ut ljusen som födisljus. ;)