25 juli 2011

Återvinningsmode

Ina har gjort 7 spännande och välarbetade klänningar av avlagda kläder och textilier. Kollektionen Recover som visades upp under Jakobs dagar och nu finns utställd på biblioteket i Jakobstad. Jag och Johanna gick på vernissagen.

Den här klänningen, som nog var min favorit, är tillverkad av 5 linneborddukar och 18 virkade dukar som är färgade i en härlig grön-tukos färg.



Den här klänningen är tillverkad av 7 läderjackor och 3 linnedukar.

Den svartvita klänningen är gjord av ett antal damkavajer.


Den här klänningen är tillverkad av 39 herrskjortor. Visst är det fint hur herrskjortornas detaljer får finnas kvar på klänningen men på helt nya områden.


Den här klänningen har tillverkats av resterna från de 6 andra klänningarnas material. Är det inte toppen?

Sånt här går jag verkligen igång på. Blev verkligen glad och inspirerad av Inas jobb.

Här skriver papper om utställningen. Jag kan verkligen rekommendera er att ta en närmare titt om ni råkar ha vägarna förbi Jakobstad. Dessutom är fem av klänningarna till salu och Ina tar också emot beställningsarbete.

6 kommentarer:

Sandra N sa...

Hur är den där sista klänningen egentligen tillverkad? Är den virkad trasorna?

Kamomilla sa...

Detta är verkligen imponerande och fantastiskt!!

Hannasvirrvarr sa...

Sandra N - Det trodde jag också när jag såg den på avstånd men det är långa flätor som är fästa på ett tyg under.

Kamomilla - Ja! :)

Ninette sa...

Wow, vad snygga! Verkligen imponerande! den utställningen skulle jag bra gärna ta mej en närmare titt på

HeLena sa...

Vilka härliga skapelser!

Sanna sa...

Åhh vilka underbara skapelser!! =)