2 juli 2013

Kläder kostar för lite

Sambon köpte nyligen t-skjortspåfyllning på H&M och jag kollade in prislapparna när han kom hem. Det är så länge sedan jag köpt nya kläder nu att jag gömt bort hur billigt det faktiskt kan vara.  4,95 € är tydligen normalpris för en herr t-skjorta i ekologisk bomull. Det är FÖR billigt för att vara hållbart på något enda sätt.

När kläder är så billiga så kan vi köpa utan att tänka, utan att spara, utan att längta och uppskatta, utan att vara säkra på att vi ens någonsin kommer att använda plagget. När det är så billigt så är det självklart att fabrikstaken rasar in och fattiga människor dör för att vi ska kunna fylla våra garderober till bristningsgränsen.

Det är inte okej.

18 kommentarer:

Anonym sa...

Amen!

Peppe sa...

JA! Fy fan. Om en bikini kostar mindre än fem euro och en t-skjorta en femma finns det någon i kedjan som inte fått rättvist med betalt. Och precis som du säger leder billiga priser också till överkonsumtion. Usch, usch.

Peppe sa...

JA! Fy fan. Om en bikini kostar mindre än fem euro och en t-skjorta en femma finns det någon i kedjan som inte fått rättvist med betalt. Och precis som du säger leder billiga priser också till överkonsumtion. Usch, usch.

Mankasfashion sa...

Gör inget att köpa utan att längta, det gör jag hela tiden. Men köpa utan att tänka. Det är fruktansvärt. Idag satt några vänner och pratade om hattar, och att HM salde sa billiga. Min lilla flicka lekte runomkring oss, och jag kunde inte hindra mig ifran att saga att ja, den hatten ar gjord utav ett barn i samma alder som min dotter har.
For det ar det vi koper. klader sydda utav barn, utav kvinnor som blir inlasta och praktiskt taget livegna.
Ar klader mera vart en en manniska. Gor mig illamaende. vi alla borde tanka pa hur vi handlar.

Ida sa...

Så jädra rätt.

Helena Högberg sa...

Ja, precis som du och de övriga kommentatorerna säger. Detta gäller inte bara kläder, utan stora delar av vårt konsumtionssamhälle. Jag har börjat tänka på samma sak vad jag än köper, går det att tillverka denna vara så billigt, utan att några jobbar gratis? Många gånger är svaret nej.

Hannasvirrvarr sa...

Helena - Håller med, det är inte bara kläder. Symptomatiskt för hela vårt samhälle.

Kitten von Kat sa...

Skrämmande :(

Linnéa sa...

JAAA, och kanske kvalitén skulle vara lite bättre ifall priset skulle vara rätt.

Koko sa...

Du har absolut rätt. Det är perverst att det ska vara så billigt och att vi inte alls tänker på varför. Jag rekommenderar Bommull, en solkig historia, ögonöppnande läsning!

Koko sa...

Bomull med ett m, förstås :-o

Hannasvirrvarr sa...

Koko - Tack för tipset!

selmagoestolondon.ratata.fi sa...

Ja precis därför avskyr jag Primark här i Englandet. Sättet som folk beter sig på. Gamar som bara kastar plaggen i redan överfulla korgar. Provar inte ens, kostar ju bara 2 pund.

Hannasvirrvarr sa...

Selma - Ja det borde nästan vara olagligt!

Mary Sane sa...

Sedan är ju problemet att bara för att ett plagg är dyrt så behöver det ju inte betyda att den som tillverkat det får mer betalt...

Hannasvirrvarr sa...

Mary Sane - Det har du helt rätt i. Men det finns en befintlig chans. Dessutom vill jag i första hand uppmuntra att shoppa mindre (i mängd) än shoppa dyrare.

Anonym sa...

Det värsta är ju att det att kläder kostar mycket inte betyder att dom inte blivit sydda av barn, tyvärr. Jag har tidigare trott att "märkes" ändå har mer koll på child labour, men icke. Blev så ledsen när jag betalat 100 euro på Lee-jeans som gjorts i Indien. Såg en dokumentär en tid tillbaka om USAs klädbransch och dess utveckling från 50-talet och framåt. Det var Kennedy som skrev under den första tillåtelsen att 5 % av tillverkningen fick ske i U-länder. Sen har den siffran bara stigit sen dess, och nuförtiden tillverkas 95 % (!!!!) av ALLA amerikanska klädmärkes kläder av barn i nåt U-land. Man tror att det fortfarande finns kläder som inte sys av barn, men det finns ytterst, ytterst få. I princip alla gör det. Varför inte, alla ska ju make a profit, make a profit, make the biggest profit. Sen finns det ju diskussioner om vad som händer dessa barn ifall den minimala inkomst de har tas ifrån dem (för ingen kommer knappast höja på lönerna). Men den är iaf inte jag kapabel att dra.

Det bästa är ju att köpa lokalt, av lokala privata som syr sina kläder själva, eller där man verkligen kan spåra att det sys av vuxna med bra lön. Eller att köpa loppis. Men att tro att man kan gå in på Calvin Klein och få sytt in the USA av vuxna, nä. Those days are over.

Sen är det ju positivt (antar jag) att H&M börjat bli mer environment conscious och samlar in folks gamla kläder, men det balanserar ändå knappast den enorma vinst dom drar in på att ha ungar att sälja sina billiga klädbitar.

//Sanna

Hannasvirrvarr sa...

Sanna - Håller med. Och tyvärr är det ju inte bara kläder som det där gäller utan så gott som alla grejer vi köper (som någon visst kommenterade här uppe också). Det här med ständig tillväxt är verkligen inte hållbart.