11 februari 2013

4 timmars arbetsvecka?

Samtidigt som jag jobbar på rätt så flitigt håller jag på att läsa boken 4 timmars arbetsvecka : konsten att leva mer och jobba mindre. Nån av er som läst den? Och vad tyckte ni isåfall?

Jag har bara läst kanske en fjärdedel ännu och tycker både att det är intressant med det ganska radikala tankesättet (och är nyfiken på om författaren kommer att ha några tips jag kan ha nytta av) samtidigt som den känns väldigt avlägsen och som om man borde jobba med försäljning eller liknande (verkligen inte sitt eget hantverk) om man på riktigt ska kunna ta till sig de arbetssätt som han pratar om. Men. En del tankesätt är som sagt intressanta och kan säkert hjälpa till att rensa bort onödiga tidstjuvar.

4 timmars arbetsvecka är väl kanske inget jag vill sträva efter heller. Men lite mera ledig tid och lite mera pengar skulle jag inte tacka nej till (det skulle väl ingen).

5 kommentarer:

Sara sa...

Jag har boken men har inte ännu hunnit börja läsa den! Den är nästa på tur. Ska bli intressant!

mammaspring.com sa...

Berätta gärna vad du tycker efter att du läst boken helt och hållet. Är nyfiken på den!

Lev mer på mindre sa...

Jag har inte läst boken men kan tänka mig att det författaren menar när han pratar om försäljning (och framför allt marknadsföring skulle jag säga) är att många håller på och skapar och skapar, men satsar inte på att få något sålt. Det spelar ingen roll hur bra produkter eller tjänster man har om ingen vet om att det finns. Jag borde också läsa boken. Den låter intressant.

Hannasvirrvarr sa...

mammaspring - Ska återkomma, den har blivit att ligga nu men ska nog komma genom den!

LEv mer på mindre - Författarens huvudpoäng (så långt jag hittills förstått) är att man ska göra sig själv så "obehövd" som möjligt i sitt företag, se till att saker rullar själv, leja ut allt som bara går. Han har t.ex. haft ett företag som sålde nå piller, men han tillverkar förstås inte dem själv. Så det var det jag menade, att om företaget handlar om att man själv hantverkar så är det omöjligt att rensa bort så mycket "onödig arbetstid" att man skulle klara sig med 4 timmar i veckan.

Att man måste få sålt det man tillverkar är förstås en viktig poäng.

Skulle vara intressant att höra vad du tycker om boken! :)

Jenny Axelsson sa...

Hej, jag tror som du att om man "hantverkar" så är 4 timmar för litet men å andra sidan så "hantverkar" man kanske för att det är kul så då kan man fortsätta för den sakens skull. Jag skulle bli nipprig av att bli sysslolös och vill fortsätta med mina olika jobbprojekt även om jag inte behövde ekonomiskt.

Jag tycker hans bok är kanon. Inspireras av hans tankesätt och har förändrat mitt liv genom att följa principerna. Jag har föresatt mig att skapa en 4-timmars arbetsvecka och bloggar om det på 4timmarslivet.se och har även gått ner i vikt 25 kg genom samma principer i Tims andra bok "4-timmarskroppen".
Om någon är nyfiken på att lära sig mer om principerna och tänket bakom så finns det en gratis e-kurs här: http://www.coachjenny.se/Shop.html

Ha det bäst.
Jenny