18 december 2012

Fokus i garderoben

Någon kanske minns Ellens köpstopp-blogg? Den har varit ganska tyst den senaste tiden men nu skriver hon att det är 14 dagar kvar av hennes årslånga köpstopp och delar med sig av bland annat följande insikt:

"Har insett att det inte är mängden plagg jag äger som spelar roll utan vilka plagg. Har jag inte ett par svarta jeans som är basplagget för mig så funkar inte andra plagg heller. Alltså, att veta vad jag faktiskt använder är rätt viktigt." - Ellen

Jag har läst någonstans att vi använder 20% av garderoben 80% av tiden. Skulle säkert vara vettigt att ta sig en ordentlig titt i garderoben och observera vilken den här lilla femtedelen är och varför det är just de kläderna vi använder.

Ett par välsittande jeans skulle jag ranka rätt så högt. Mångsidigt, bekvämt och snyggt.

2 kommentarer:

Stella sa...

Det där med 20/80 tror jag verkligen på, jag har ett litet gäng favoriter, och så en drös med plagg som bara finns där, typ. Just nu bor jag i en resväska, men så snart jag inte gör det ska jag gå igenom allt, känns som att det finns en hel del som skulle göra bättre nytta nån annanstans än hos mig...

mammaspring.com sa...

Det där är så sant, så sant! Har garderoben full av fina plagg, men alla fungerar inte ihop. Oftast resulterar detta i att där hänger plagg oanvända... Samtidigt har jag inte hjärta att göra mig av med allt!