27 augusti 2012

Bokrecension: Made in Home

Jag fick hem ett recensionsexemplar av den glada pysselboken Made in Home av Marjo Nygård, Mervi Nygård och Hannu Pettinen.Drygt 100 matta sidor med färgglada bilder och pysselinspiration, -instruktioner och några recept också.

I pysseltidningar-, -bloggar och -böcker upplever jag ibland att det blir samma idéer som tuggas om och om igen, och speciellt böcker har en tendens att hamna på efterkälke där eftersom de är långsammast. I den här boken finns en del pyssel som jag har sett många gånger förr (t.ex. att stöpa stearinljus i kaffekoppar). Men. Här finns ändå mest sånt pyssel som jag tycker känns eget och påhittigt.De här fingerdockorna av pappersmassa till exempel. Det finns ett eget kapitel för pyssel av olika figurer, förutom dehär fingerdockorna också tygdockor, stiliga träskulpturer och gipsansikten infällda i gamla böcker. Det kapitlet tyckte jag kändes mest eget och inspirerande. Boken håller också en bra balans mellan riktigt enkla och snabba pysseltips och mera krävande projekt. De här lyktorna var också en favorit för mig. Skulle sitta fint på höstbalkongen.

Sammanfattningsvis en bok man gärna har att ligga framme och bläddra i nu som då. Både som inspiration men den innehåller också konkreta instruktioner och recept (exemplevis på pappersmassa, som jag för övrigt tänker mig att skulle vara ett lämpligt pyssel tillsammans med barn, roligt att kladda med och innehåller inga farliga ingredienser).

1 kommentar:

verkstaden verstas sa...

Ser kul ut. Tack för tipset!