13 mars 2012

Lappfjärdsvantar

Igår kväll var det ett riktigt traditionellt marthamöte med stickning som tema. Marthaförbundet driver i år, tillsammans med Marttaliitto och Novita kampanjen Tummen upp! Operation vante. Målet är att sticka vantar för välgörande ändamål.

I Lappfjärd passar vi på med ett litet samarbete mellan kretsarna och föreningen, där de äldre lär oss yngre att sticka de färgglada lappfjärdsvantarna.

Är de inte charmiga?

Hela Marthagården var fylld med kvinnor och ljudnivån var stundvis högre än i en skolmatsal. Koncentrerade miner och många skratt, som vanligt.

8 kommentarer:

Sofia sa...

Jättefina, speciellt de svarta! Med pappa hem från Lappfjärd skulle det inte alls vara så dumt med ett par.

Jaana sa...

Oj vad det där lät kul och intressant såg det ut också! Typiskt att bli sjuk just tills det där, jag som väntat på det så länge! Men kanske man får låna något mönster av någon, om ni fick ett alltså? ;)

Hannasvirrvarr sa...

Sofia - Jag gillar också de svarta bättre, mera praktiskt dessutom när smuts inte syns lika snabbt.

Jaana - Ja, det får du nog och goda nyheter: Vi stickar igen om två veckor! Hoppas du är frisk då.

Lindagbg sa...

Såna fick jag ärva från min farmor (som är från den trakten) för några år sedan och jag har alltid undrat vad hon har köpt dom, och nu vet jag... Tack.. detta gjorde min dag :)))) Och tack för en härlig blogg!! / Linda

madeleine sa...

himla fin blogg du har!

Hannasvirrvarr sa...

madeleine - Tack, du med!

Linda sa...

Superfin blogg. Nu undrar jag om du har mönster till Lappfjärdsvantarna? Jag har ett par slitna men får inte mönster av dom. Min mamma är från Lappfjärd och min mommo stickade sådana till oss. Nu skulle jag vilja fortsätta traditionen fast jag bor i Helsingfors. Finns mönstret att köpa någonstans. Har ärft mormors garn :)
Tacksam för svar om du vet någon som har mönster.
Sköna stick kvällar!

Linda

Hannasvirrvarr sa...

Linda - Tack! Ta kontakt med Lappfjärds marthaförening (de har en sida på facebook), tror att de bäst kan hjälpa dig att få mönster. Härligt att du vill föra traditionen vidare :) /Hanna