30 november 2011

Köpfesten

Utgångsläget är att jag inte köper nya grejer, men det finns undantag. När det gäller hantverkare, kreativa småföretagare, lokala ekologiska producenter av olika slag som jobbar för liknande värderingar som mina, då stöder jag gärna genom att köpa (inte bara för att köpa, men om det finns en produkt som jag behöver/som tilltalar mig).

Nu när vi snart ska fira den största konsumtionsfesten på året (julen alltså) så skulle jag (liksom kreativa Elsie) vilja uppmuntra er att hellre stöda lokala hantverkare än stora billighetskedjor. Om du ska köpa något vill säga. Man kan ju också baka en limpa eller laga ett kort.

Men åtminstone tänka efter lite. Och välja. Inte bara följa strömmen.

4 kommentarer:

Ninette sa...

Jättebra initiativ!

trillivippa sa...

Jag satsar på loppisfynd till alla! Både miljövänligt och ekonomiskt. Men visst känns det bra att stödja lokala hantverkare också. :)

Fager Dam sa...

Jag hoppas Minna Parikka räknas som en kreativ småföretagare, har understött dem alldeles för mycket.

Annars försöker jag vara noggrann med att köpa saker jag faktiskt har användning för, och inte shoppa för shoppandets skull.

Hannasvirrvarr sa...

Ninette - Tack!

Trillivippa - Ja, det är nog alternativ nr 1 för mig också. Men jag har på känn att det är ganska många som inte är helt redo för den tanken.

Fager Dam - :) Håller helt med dig, inget shoppande endast för shoppandets skull.