30 augusti 2011

Pysselårstiden är här

Jag vet, det blir lite texttungt i bloggen just nu, men det kanske inte gör något. Jag vill i alla fall dela med mig av senaste loppiskolumnen, publicerad i Österbottniska posten.


Pysselårstiden är här


Sommaren börjar onekligen lida mot sitt slut för denna gång. Säkert en lättnad för några medan andra tycker det känns deppigt. För vänner av second hand har sommaren inneburit en högtid med alla auktioner, gårds- och bakluckeloppisar. Och ni ska veta att jag har utnyttjat möjligheterna att handla begagnat. Oj, vad jag har handlat. Det är nästan så jag får lite ont i magen när jag ser runt på alla saker här hemma. Det kan lätt bli för mycket (kan jag erkänna).

Mycket som jag köper på loppis har jag inte för avsikt att använda som det är utan jag planerar att använda det som pysselmaterial. Ibland är det ingen hejd på mina idéer och visioner. Mängden tavelramar, tyger, papper och småkrafs som jag samlat på mig är imponerande. Likaså kläderna som bara behöver en liten justering.

Men själva pysslandet har tyvärr oftast uteblivit. Tiden och orken har runnit ifrån mig. Istället har jag gått en ny loppisrunda och handlat ännu mera material. Och ännu mera. En sannerligen dålig och uttröttande cirkel.

Nu vill jag ha bättring och utnämner härmed hösten till pysselårstid!

Istället för att åka iväg på loppis ska jag gå in i mitt lilla rum med de många sakerna och göra något. Pyssla. Skapa. Förhoppningsvis lappa och sy om något från den där högen med odugliga kläder. Jag hoppas att jag med lite milt tvång ska lyckas omsätta min kreativitet i praktiken och att det i sin tur ska ge energi och föda ännu mera kreativitet. Och i bästa fall inspirera andra.

Här är några tips om du också vill komma igång med något pyssligt:
  • Kolla runt bland dina vänner, är de också pysselsugna? I så fall kanske ni kan starta en trevlig liten pysselgrupp
  • Anmäl dig till en Arbis/MI-kurs som känns inspirerande
  • Granska det du har hemma och fixa något av det som redan finns (kan vara så enkelt som att lappa ett par strumpor eller göra ett kort av restpapper)
  • Läs min blogg! (http://hannasvirrvarr.blogspot.com)
/Hanna


Ser ni hur jag kämpade emot den inlärda jantelagen och framhöll mig själv där i sista punkten? Ifall du hittat hit tack vare Öp och söker pysselinspiration föreslår jag att du klickar på etiketten "pyssel" i högerspalten, eller klickar HÄR.

Och på tal om Arbis- och MI-kurser så kommer jag att hålla ett par både i Kristinestad och Närpes. Jag skriver mera om det när jag får kursprogrammen. Men jag kan ju säga att om ni vill följa med på en loppisresa (Närpes-Seinäjoki-Purmo-Närpes) så ska ni boka lördagen 24 september i er kalender. Och Närpes vuxeninstituts program finns redan ute på nätet.

4 kommentarer:

Sofie sa...

bra skrivet hanna!
jag kunde gott starta en pyssegrupp med dig!
det är nåt lurt med pyssellänken i texten, kolla upp!
kram.
s

Hannasvirrvarr sa...

Tack! Jo verkligen, om man bara kunde ta bort lite avstånd mellan oss. Tack för att du påpekade om länken, det är åtgärdat. Kram!

Ninette sa...

Bra kämpat mot jantelagen! :)
Det är nästan det bästa med hösten, att man kan pyssla när det regnar och är ruskigt. Själv har jag pysselkvällar ibland med en väninna i Danmark över Skype. Det funkar också bra!

Tessie sa...

jag skulle definitivt behöva joina en pysselgrupp. Har en skrubb som svämmar över av pysselmaterial.:)