13 januari 2011

Så bar det av på loppis igen


När jag ska besöka en ort och vet att jag kommer att ha tid över för loppisbesök brukar jag surfa fram loppisadresser (t.ex. från den här sidan) och ta med mig en GPS (den har inte speciellt hög charmfaktor men är onekligen praktisk).

Adam & Ewa har jag hört om men faktiskt aldrig besökt tidigare. Så jag började med en runda där.

Jag fotade en porslinshund och hastade runt mellan hyllorna för att inte bli alltför sen till ett möte. Jag ogillar verkligen att skynda på loppis, är vanligtvis en riktig propp i gångarna. Men om valet står mellan att skynda eller att inte besöka loppis alls så är valet lätt.

Efter mötet satsade jag på Röda Korsets loppis. Där har jag varit tidigare så jag visste att det var stort och trevligt.

Där fanns porslinsfigurer i alla de stilar. Utmanande flodhästinna, en lite sorgsen hund eller en stirrande kanin. Bara att välja och vraka.

Eller kanske en sko med guldsnören?

Jag bongade Presleys halare.

Och tillbringade en hel del tid med att plocka omkring bland de här kopparna och faten. 10 cent styck.

De här saftglasen köpte jag inte. Tror jag ångrar mig redan. När jag tittade på dem tänkte jag att jag vill att mina eventuella framtida barn ska dricka saft ur såna glas. Sen tänkte jag att det knappast är anledning nog att köpa dem.

Filtar får man inte för många av i ett hus där man inte brassar upp temperaturen över 20 grader. Filten kostade bara 2,50 € och den är ännu skönare än den är fin. Anders tycker den ser ut som ett tevespel.

Vem skulle inte vilja bädda ner sitt barn i så här fina lakan? Endast 1,20 € styck. Och så är alla kemikalier bortnötta. Jag köpte dem dock för ett litet projekt.

Så har vi tygbitarna. Som jag alltid är svag för. Jag behärskade mig i alla fall till en tygbit.

Pigga gardinstyger. Gardinerna med röda blommor köpte jag.

Och avslutningsvis lämnar jag er en cliffhanger: imorgon ska jag visa det fynd som jag kanske är allra mest nöjd och stolt över, plus ett riktigt bra butikstips. På återseende!

11 kommentarer:

eddy sa...

men oj vilken fin blogg du hade här. här blire dagliga besök framöver. kram på dig

Husmor Anna sa...

dom där glasen gör mig knä svag, vill ha begäret blir stort. Vasa är en ganska bra loppis stad inte lika dyrt som i Åbo men inte lika billigt som Jeppis. Måste nog ta en sväng till vasa någon dag o kolla om glasen finns kvar :). Tack för inspirationen och tipset.

Come again secondhand sa...

åh vad härligt. Längtar till finsk kirppisrunda!

Hannasvirrvarr sa...

eddy - Tack så mycket!

Husmor Anna - Ja, de är verkligen söta. Hoppas de kommer till ett gott hem :)

Come again - Ja, den här satt riktigt bra :)

Linnéa sa...

vilka söta små rosettglas! och roligt att du har en likadan burk! jag hittade den på loppis för en tia och tyckte att den var söt, sen såg jag att det stod marimekko undertill. vet du när den är ifrån?

lillasysterH sa...

Vad fina de glasen var!! och fin blogg, har följt den ett tag :) .
kolla gjärna in på min - lillasysterh.blogspot.com

Hannasvirrvarr sa...

Linnéa - Jag vet tyvärr inte när de är ifrån men de säljer i alla fall nya ännu men i rött och med vita prickar

lillasysterH - Tack :)

selma.ratata.fi sa...

Oj nej de där glasen tänkte jag nästan köpa då jag var där senast och nu får jag sån angst över att jag inte gjorde det. tror att jag tyckte de var för ofräscha eller något annat löjligt. Varför har ingen månne köpt dem ännu? Stackars små fina glas.

Kajsa sa...

vilka härliga porslinsfigurer!

Hannasvirrvarr sa...

selma - Men rätt ägare kommer säkert förr eller senare!

kajsa - En charmig blandning minsann!

Linnea sa...

Oj, vad många loppisar vi har i Vasa! Måste nog ta mig en titt på de där! :)