8 december 2010

Bok om köttproduktion


Jag har överraskat mig själv och läst Monsterbiff till middag? av Torbjörn och Ylva Esping. En välskriven och riktigt spännande reportagebok om "fusket och snusket med vårt älskade kött".

Jag själv är inte vegetarian och kommer knappast att bli, inte heller författaren Torbjörn är vegetarian. Men vill kunna äta kött med gott samvete. Vill att köttproduktionen ska vara snäll både mot miljön och djuren.

Författarna tar reda på hur köttproduktionen ser ut på riktigt (främst i Sverige), en mängd olika pruducenter kommer till tals och det är, som sagt, riktigt spännande. Speciellt i kapitlet om slakterier hettar det till.

Jag rekommenderar om man är ens lite intresserad av detta ämne.

5 kommentarer:

red sa...

Hmm, den borde man läsa. Jag såg en dokumentärfilm, Food Inc., som handlar om samma ämne. Men i USA, så mycket mera amerikaniserat såklart. Hemsk branch är det, även om det finns de som går mot strömmen!

Hannasvirrvarr sa...

Jo, jag vill tro att branschen kunde se bättre ut.

Torbjörn Esping sa...

I USA tycks det vara ännu mer absurt än i Sverige. Ett varnande exempel. Men det gäller att se upp så det inte kommer till Sverige om några år.Om fler överraskar sig själv och läser vår bok minskar risken. Den finns förresten på pocket nu.

Hannasvirrvarr sa...

Torbjörn Esping - Hej! Roligt att få en kommentar av självaste författaren :) Ja, om man får vara lite cynisk är det väl inte endast inom köttproduktionen som USA står som varnande exempel. Kul att boken finns som pocket, tror den når ut till ännu fler då. Som sagt, jag tycker den var hemskt spännande.

Peppe sa...

Kiva att du gillade boken! Jag tycker också att författarna hade en sund inställning till köttätande och köttproduktion.