1 september 2010

Jo och så har jag faktiskt läst några böcker i sommar


Milda makter av Arto Paasilinna. Gud blir trött på sin skapelse och behöver semester och tornkransförare Birger Ryynänen tillsätts som vikarie. En hel del riktigt roliga citat och detaljer, fast den blev lite tråkig i mitten.

Kicki & Lasse av Peter Kihlgård. En sorts kärleksroman. De tre personer som kommenterat den på Adlibris dissade den helt och det händer väl egentligen inte så mycket i boken men jag gillade den. Jag tyckte om berättarstilen och tyckte det var skönt att hänga i bokens verklighet och det kändes tråkigt när den tog slut.

Skräp av Mattias Hagberg. Har jag redan gjort reklam för.

Thereses tillstånd av Hanne-Vibeke Holst. Första boken som jag läser av Holst och jag gillade. Högre igenkänningsfaktor än på länge och spännande (nästan lite för spännande på slutet). Nu borde jag bara fixa till mig de två andra böckerna eftersom detta är första i en trilogi.

Bakom stängda dörrar
av Kristina Hansen, Agneta och Bengt-Åke Cras. En sann berättelse om incest. Fruktansvärd historia men berättad på ett sätt som inte riktigt berörde (mig i alla fall).

En komikers uppväxt av Jonas Gardell. Välskriven och lättläst men sorglig. Man kastas tillbaka till skolvärlden där mobbning och jakten efter erkännande verkar vara det enda som finns.

Skynda att älska av Alex Schulman. En fin bok, varken mer eller mindre.

3 kommentarer:

Emma Audas sa...

Alltså... Läser du bara böcker i samma storlek?
Voisitko kertoa minulle, jos on totta? :)
Hoppas du mår bättre!

Hannasvirrvarr sa...

Absolut, jag har med mig måttband när jag går till akademen :P

Jag har i alla fall vilat, vaknade nyss (23.40) efter att ha sovit hela kvällen. Dags att ta itu med nattsömnen strax.

alegni sa...

vad flitig du varit med läsningen. jag har bara hunnit igenom en bok i sommar. fast den hade rätt många sidor... ;)