24 augusti 2010

Nolltolerans?

När sommaren började lida mot sitt slut och det var dags att återvända till staden och vardagen, för min del drygt tre veckor tillbaka, fick jag för mig att också införa lite nya regler. Ni vet, en ny start med nya möjligheter att bli lite mera den människa man vill vara.

En ny regel är att inte köpa nya kläder. Alls? Det har jag inte ännu kunnat besluta. Jag vill försöka att undvika ett "nyköp" in i det sista men jag vågar ändå inte säga att det är total-absolut-nolltolerans. För tänkt om det blir kris? Tänk om jag bara måååste få den där helt oerhört ljuvliga tröjan som jag mer än väl har råd med. Tänk om jag råkar gå genom H&M och de har rea. Är det då värt att inte göra ens ett litet undantag?


En utmaning har redan uppenbarat sig. Jag har de senaste veckorna lagt märke till en stor brist i min garderob. Där finns många plagg men de flesta har ingen matchande under-/överdel vilket resulterar i att största delen av garderoben förblir oanvänd och jag hela tiden använder samma kläder.

Därför borde jag nu rensa ordentligt. Först bort med plagg jag innerst inne vet att jag aldrig kommer att börja använda. Sedan fundera ut vad för sorts basplagg jag behöver till i min garderob för att kunna matcha de plagg jag vill börja använda. Jag behöver t.ex. ett par långbyxor som inte är jeans, gärna ljusa, gärna smala i benen. Om jag inte ska köpa nytt så är alternativet loppis.

Det knepiga (och charmiga förstås) med loppis är ju att det inte är så lätt att gå och köpa något bestämt. Det kan ta långt tid att hitta något specifikt, ja det kan ju till och med hända att man aldrig hittar det. Ett annat alternativ är att köpa tyg på loppis och sy det man vill ha, eller sy om något man hittar men det är betydligt mer tidskrävande och inte nödvändigtvis speciellt lätt det heller.

Men det känns som en rätt så inspirerande utmaning att hålla fast vid köpstoppet. Med minst tre positiva följder:
- Miljövänligare. Det skulle kännas bra att genom handling visa min ståndpunkt och att gå emot konsumtionsströmmen
- Jag skulle komma mig för att använda min symaskin oftare
- Jag skulle ha något att blogga om

Vi får väl se helt enkelt...

2 kommentarer:

mammagrön sa...

Har gått och funderat på samma sak de senaste dagarna, dvs. på att inte köpa nya kläder alls på en tid. Visserligen köper jag väldigt lite nya kläder åt mig själv hur som helst, så steget är inte så stort. Byxor skulle jag också behöva men de är faktiskt svåra att hitta på loppis. Har rensat i skåpen idag och konstaterade att man f-n inte kan behöva så mycket kläder. Speciellt när man bara byter mellan några få och resten står orörda...

Hannasvirrvarr sa...

Jag håller med, byxor är svåra att hitta på loppis. Men jag ska nog försöka och se hur länge det går.