12 december 2009

Några svar

Tack för riktigt roliga frågor att svara på, jag började på för en stund sedan men hann bara med två innan jag nu genast ska sticka iväg och träffa en riktigt bra typ. Jag återkommer, här är två svar tills vidare.


Galleri MochB frågade:

Min syster bor i Åbo, så var nånstans befinner du dej där ;O)

Jag bor ungefär på mitten av den näst intill 3 km långa Kuppisgatan. Med apostlahästarna ca 20 minuter från centrum. Sådär sysselsättningsmässigt hittar jag mig som studerande på Novia (medborgaraktivitet och ungdomsarbete) men har senaste året haft ett vikariat på Folkhälsan och jobbat heltid. Efter nyår är jag studerande på heltid igen.


Eirikas
frågade:

En (två) klassisk fråga; varifrån får du alla dina idéer - vad/vem ispirerar dej??

Om jag skulle svara riktigt kort på den här frågan (vilket jag egentligen inte tänker) så skulle jag svara "överalltifrån". Det är väl ett rätt så klassiskt svar också. Men det är sant. De mest märkliga saker kan inspirera mig.

När jag ser något så vet jag om det tilltalar mig eller inte och egentligen allt som kommer emot mig i min vardag så går genom detta "filter". Tilltalande/inte tilltalande. Sen kan saker tilltala mig på väldigt olika sätt. Några exempel.

Vackra former och kompositioner kan finnas överallt (en nedklottrad vägg kan bilda en riktigt tilltalande helhet med omgivningens väggar, vinklar, färger tillsammans med klottrets kringelikrokar och färger).

Färger och olika färgkombinationer fungerar ofta som en inspirationskick för mig.

Roliga idéer och sjuka detaljer gör mig ofta riktigt glad och fungerar på ett eller annat sätt inspirerande. En gång för flera år sedan (minns det bra ännu) mötte jag en tant på gatan som hade en helt fantastisk jacka. Den var blå, rak modell men hade fyra stora fickor på framsidan, två bröstfickor och två "vanliga". Och alla fickor var utstående från jackan och formade som små hus, alla i olika straka färger. Det var så lustigt och jag blev så glad när jag såg den. Sådana grejer utmanar fantasin och generar ofta nya idéer.

Och förstås inspireras jag också av helt vanliga grejer som inredningstidningar, bloggar, butiker, klädkombinationer osv.

Alla intryck geggas väl sen samman i hjärnan och så ploppar det upp nya (eller gamla) idéer titt som tätt. Haha.

Ibland försöker jag också med vett och vilja få fram nya idéer och då utgår jag ofta från något, t.ex. ett material som är billigt och tillgängligt, säg tidningspapper.

Det blev som väntat ett långt svar, det är så roligt att fundera på vad man inspireras av. Vad inspireras ni av?

Inga kommentarer: