4 december 2009

Femina stickbok

På loppis i Vasa då strax innan jag blev sjuk för några veckor sedan fick jag med mig några tidningar med stickmönster, alla 7 för en euro. Vet egentligen inte om jag har tänkt sticka mönstren, men det finns fina bilder och när jag bläddrade fick jag faktiskt lite underhållning också. Ska jag liksom börja med "välsittande pojkbyxor" eller "liten gosskostym"?
Och visste ni att tonåringarna stickar stort i år (läs:1954)?
Visste ni att unisex inte alls är så nytt? I den här tidningen från 1955 finns tröjmodeller för både flickor och pojkar.
Jag har hört om sju sorters kakor men sju vackra flickor?
Det här känns mest aktuellt, bra rustad i kylan. Månne dräkten skulle passa mig?!

6 kommentarer:

Kamomilla sa...

Åh de där är ju för goa!! Härliga!
Sju vackra flikor i en ring... eller hur det nu var..

De där är ju rent antika redan, ta hand om dem! :D

alegni sa...

så rara bilder i de där böckerna!
uh, att leva utan internet går ju inte längre, om man inte själv väljer det förstås ;)

Fröken Fräken sa...

Oja, ta och sticka en sådan där lng luva med tofs som fanns på sista bilden åt dig själv! Eller varför inte ett par stickade byxor? Känns ju lite märkligt iofs, stickade byxor...?!

Hm, märkligt, undras vad det var för två dags magbacill som vi drabbats av? Nu känner jag mig helt okej igen!

Ivana sa...

Jag älskar att läsa gamla tidningar. Det är som att stiga in i en helt annan värld.

Peppe sa...

Sjukt fina! Jag blir lite sugen på att damma av stickorna.

Hannasvirrvarr sa...

Kamomilla-> Jo, den sången har jag hört! Ååh nej nu måste jag nynna på den och den kommer hänga kvar och snurra på där uppe :P

Alegni -> Ja, de är söta :)

Fröken fräken -> Stickad luva känns lite mera rätt än stickade byxor (iofs har jag ett par långkalsonger i ullfrotté som är sjukt sköna om man ska idka friluftsliv vintertid) men luvan på bilden känns kanske ändå inte helt rätt. Vet inte ;)

Ivana -> Ja, det är det verkligen.

Peppe -> Det tycker jag du ska göra, och sticka lite luvor och sparkbyxor till Vidar :)