13 december 2009

5-i-topp: Loppisar i Åbo

Här finns praktiskt Åbo-karta om man vill söka adresserna.

1. Det loppis jag besöker absolut oftast är stort och finns på Kalevavägen 11. Två hallar med möbler och en stor hall med över hundra platser för försäljare. Få tomma hyllor. Jag hittar ALLTID något på detta loppis. Ett stort plus är att det är öppet varje dag (må-fre 10-18, lö-sö 10-16). Men man måste komma ihåg att ha med kontanter, de tar inga form av kort. Kan kännas bökigt men jag tycker det är lite charmigt.

2. Kirppis Maailma finns i Piispanristi, mot S:t Karins. Jag hittade ingen adress dit så jag var ambitiös nog att fixa till en kartbild. Kirppis Maailma i den röda ringen, i den blå finns ett annat loppis, som inte är lika bra men när man väl har cyklat 6 km ut från centrum är det fint att ha två loppisar att besöka. Kirppis Maailma är också ett så kallat sjävlbetjäningsloppis så det byts ut grejer hela tiden när försäljarna byts. Är också öppet varje dag.3. På Kuppisgatan 146 har Frälsningsarmén ett trevligt loppis som jag ibland sticker mig in till på samma gång som jag handlar vid Valintatalo i samma byggnad. Det fina med det loppiset är att det finns så nära, och det har bra utbud för att vara litet. T.ex. årets julduk handlades därifrån.

4. Eftersom jag gillar att besöka stora loppisar och gå omkring i lugn och ro i timmar måste jag ta med Kirppis-Center i min lista. Kirppis-Center har två stora loppisar, båda en bit utanför centrum, men när man väl tagit sig dit så finns det mycket att titta på. Båda är dessutom öppna också söndag och vad är väl bättre än att spendera en söndags för- eller eftermiddag på loppis.

Jag tycker nog allra bäst om självbetjäningsloppisar, där kan man hitta riktiga fynd när människor vill bli av med sina saker billigt.

5. På femte plats sätter jag Ekotori. De har flera återvinningscentraler, jag brukar besöka den som ligger på Kirkkotie 10. Ekotori återvinner allt. Är man ute efter ett gammalt köksbord, stolar eller soffa så är detta rätta ställe att utforska. Det finns också "småkrafs" men inga kläder.

Klicka här om du vill spana flera loppisar i Åbo (eller andra orter i Finland).

2 kommentarer:

Lia sa...

Tack för listan! Nr 1, 2 och 3 har jag faktiskt aldrig besökt, ska göra det snart :)

Hannasvirrvarr sa...

Vad roligt om jag kunde komma med ny info! Hoppas du fyndar :)