1 november 2012

Trashion!

Jag läste för ett tag sedan på Hbl om en nyutkommen bok som genast fångade mitt intresse, och blev riktigt glad när jag fick tag på ett recensionsexemplar. Trashion av finska Outi Pyy, som också skriver en populär blogg med samma tema som boken, alltså hur man kombinerar trash och fashion och skapar unika trendplagg. Ett mera hållbart och ekologiskt sätt att konsumera mode. Ja, och mera kreativt förstås.

Outi är själv sömmerska men skriver att hennes tålamod inte räcker till för att göra plagg från början och enligt läroboken. Här är det oändligt med idéer och pröva sig fram som gäller. "Inom trashion finns det inga fel bara oväntade resultat" står det på baksidan av boken. Och hennes egen överlock har varit sönder redan i fyra år, skriver hon i inledningen. Med andra ord, låg tröskel för vem som helst att pröva på, det behövs inte en massa fin utrustning och kunskap.

Boken innehåller 28 remake-projekt med tydliga instruktioner i både bild och text. Dessa varvas med modebilder av plaggen och informativa texter. Som här ovan "Trashion-principer". 
Stilen på kläderna är ganska "rockig", en hel del nitar och kedjor, inte direkt något jag skulle klä på mig i första hand. Men de flesta idéer kan förverkligas i egen stil, vilket Outi också uppmanar till.

Något jag verkligen tycker om är att hon faktiskt på riktigt går hela vägen när det gäller att återanvända, hon skriver att man alltid ska börja med att söka material på loppis, att där finns det mesta man kan tänkas behöva. T.ex. syr hon fast små gångjärn (troligtvis från återvinnigsaffärens byggavdelning) i en krage, verkligt kul idé! En riktigt inspirerande bok som liksom Modemanifestet övertygade mig om att kläder är roligare när man återanvänder och fixar själv. Och att regler är till för att brytas.

5 kommentarer:

Stella sa...

verkar kul och inspirerande, får bara lära mig finska i väntan på en svensk/engelsk utgåva :)

Bohemian Maggie sa...

Coolt! :)
Har du förresten sett att Loftet ordnar en Kraftfullt-helg 9-10.11 med workshops och föreläsningar om hantverk. Kanske det skulle intressera? http://www.loftet.fi/WebRoot/279694/FIN_Default.aspx?id=1048880

P.S. Det här är inte spam, utan tips :)

Hannasvirrvarr sa...

Stella - I alla fall värt att bläddra i även om man inte kan finska, om du får chansen nånstans ;)

Maggie - Tack för tipset, var på väg att involveras men ska och jobba på Kulturkarnevalen samma helg i Karis.

Tyg och otyg sa...

Åh, ser rolig ut! Finns den bara på finska alltså?

Hannasvirrvarr sa...

Tyg och otyg - Jo, tyvärr tror jag det.