5 maj 2012

Några tankar efter en mycket trevlig kväll

Nyss hemkommen från en mycket trevlig middag med intressanta människor. Det är så fint att bli bjuden in till andras hem, det uppskattar jag verkligen. Och så märker jag att mitt intresse för äldre människor och deras livserfarenhet bara ökar.

Kanske det är min egen oförmåga att hitta balans som gör att jag dras till äldre människor och den mera balanserade livsvisdomen som jag har för mig att de besitter. Ett längre perspektiv och mindre individualism.

3 kommentarer:

Sofia sa...

Svårt att hitta balans är definitivt ett problem vi dras med idag och på något vis skall vi analysera sönder saker och ting också. Känns som att livet var lite lättare förr eller är det med åren på nacken man hittar visdom och balans? Sov gott Hanna!

Helena Högberg sa...

Jag minns ända sedan jag var väldigt liten att jag uppskattade att sitta länge och disskutera med äldre släktingar. Älskade att sitta och lyssna om hur det var förr. Likaså var jag så intresserad av gamla saker, fingrade andäktigt på sådant. Undrar vad sådant intresse egentligen kommer ifrån? Min syster var t.ex inte alls intresserad.
Ha en fortsatt trevlig helg!

Hannasvirrvarr sa...

Sofia - Ja, förr hade man kanske inte tid att analysera så mycket. Man jobbade på bara.

Helena - Ja, det är intressant det där. Mitt intresse för äldre och gamla saker har nog växt fram vart efter. Fast loppisintresset började nog egentligen genast jag hade egna pengar att spendera.