1 mars 2012

En sund cirkel

Man brukar ju prata om onda cirklar. Något dåligt som leder till mera dåligt. På samma sätt tror jag det finns goda cirklar, eller en sund cirkel som jag upptäckte här i veckan.

Efter att jag skidat blev jag sugen på att äta något fräsch och sunt. Som morötter, ägg och smoothie av ekoyoghurt, banan och blåbär jag plockade själv i höstas. Tankarna på bulla, godis och all världens snacks som jag brukar sitta i soffan och sukta efter var helt borta.

Tyvärr verkar det vara betydligt lättare att bryta en sund cirkel än en ond. Fast nu sliter jag mig i alla fall från skidskytte på teve och sticker ut och skida själv i stället.

2 kommentarer:

Maggie - en rå bohem sa...

Åh, vad gott det där ser ut! (iofs är jag på sista fastedagen så tankarna på yummy-tummy-mat börjar återvända) Intressant tanke det där om att brytar cirklar förresten. Jag hade inte tänkt på det tidigare.

Allt och/eller Inget sa...

Precis samma för mig! När jag är igång och tränar bra så äter jag jättebra för det är det jag är sugen på då. När jag har en slapp period så äter jag också sämre. Tror man liksom peppar sig själv genom tärningen och dessutom så signalerar ju kroppen vad den behöver. Kanske har den lättare att signalera när den mår bra?? När man äter dåligt sätter man ju signaler ur spel, dvs vi lurar hjärnan att den faktiskt behöver socker socker socker.
Hoppas du har en skön runda!
Kram Linda