16 december 2011

En tanke framåt

Texten publicerad i Österbottniska Posten, 11/2011.

Nyår brukar vara en tid när man både ser bakåt på det gångna året och framåt på det som komma skall. Kanske man avger ett nyårslöfte eller annars bara ser det nya året som ett bra tillfälle att ta nya tag.

Jag brukar inte direkt avge några nyårslöften men inför det här året tänkte jag ändå en tanke som kanske kan liknas vid ett.

Det var i slutet av oktober, jag hälsade på en väninna i Göteborg och vi gick på stan. Förutom att besöka trevliga loppisar och second hand-butiker skulle jag också köpa en ny kalender för år 2011. De två föregående åren hade jag haft kalendrar med helsvart pärm och inte för att den svarta färgen kan ha spelat speciellt stor roll men det hade varit ganska tunga tider för mig, med en ständigt trytande ork.

Jag hittade en kalender vars pärm var ljusgrön med små, vita prickar och en vacker fågel i svartvitt på framsidan. Den kändes lekfull, glad, ljus och fin. Jag stod där och höll i kalendern och tänkte ”det här ska bli ett kreativt och glatt år”.

Och det har minsann varit ett kreativt och glatt år. Jag har bl.a. bloggat, jobbat på loppis, ordnat second hand-modevisning, flyttat och fått ett pyssel-/sy-/arbetsrum, gått på föreläsningar och utbildat mig till Marthainspiratör, startat ett eget företag och nu är (alltså var) min blogg nominerad till årets mest inspirerande blogg.

Kalendern med de fina pärmarna har säkert ganska lite med allt detta att göra. Men däremot tror jag att vår inställning spelar stor roll. När jag köpt den fina kalendern gick jag omkring och väntade på att få börja använda den, jag riktigt laddade upp och ställda in mig på att fylla den med roligt och kreativt program. Och den här förväntningen blev som en självuppfyllande profetia.

Gör som ni vill med nyårslöften men ta mitt råd och ägna några minuter åt att fundera hur du vill att din närmaste framtid ska vara. Om du har uttalat din önskning för dig själv ligger det närmare till hands att faktiskt prioritera enligt den.

Jag vill definitivt att också mitt 2012 ska bli kreativt och glatt, så för vad det är värt tänker jag inte köpa en svart kalender!


Fast nu är det exakt det jag har gjort, köpt en svart kalender. Utbudet var inte så stort. Men jag ska pyssla ihop något på pärmen.

6 kommentarer:

ulrika f sa...

du skriver så bra Hanna! tack för den påminnelsen.
köpte en kalender i helgen, för första gången på länge. svart brukar den vara för mig ockå, nu är den röd!

hani sa...

åh, jag minns hur du stod och velade om du skulle köpa eller inte köpa den kalendern. men en sån tur att du gjorde det :) vilket inspirerande år du haft! kram (kommer du va i jeppis över jul nått? vi måste ju ses!)

Hannasvirrvarr sa...

ulrika f - Tack, det gör du också! :)

hani - Jo, det fanns ju så många fina att välja mellan. Jag kommer nog att vara hemma men bara två dagar. Kanske vi ändå lyckas ses...

Maggie - en rå bohem sa...

Fint skrivet. Jag är helt med dig. Inställningen och uttalade mål/önskningar känns som hälften av vägen till dit man vill.

Anonym sa...

Satsa på Folkhälsans 2012 kalender den är härligt varm orange till färgen och kostar endast 10 € och så stöder ni nåt bra !! De har jag gjort i många år. H . Å

Hannasvirrvarr sa...

Maggie - Så är det.

Å - Orange är en fin färg men folkhälsans kalendrar är så små, måste vara A5-storlek för mig.