3 september 2011

Gammaldags torgdag i Kristinestad

Det har det varit idag.

Jag mötte upp Ida och Oona som hade klätt sig mycket vackert enligt temat.

Vackert med pärtkorgar, spetslakan och linnetyg. Inget plast.

Man fick provsmaka lakrits. Helt utan e-koder. Det var förstås gott.

Till och med den klassiska marknadslakritsen såldes ur papperslådor och inte plast. Förutom ätbart såldes också hantverk.

Krepelinska gården intill torget hade man också bullat upp. Det såldes sockergrisar och uthusdörrar stod öppna här och där med gamla grejer till salu.

Jag såg en fin pappersask och skrek nog till lite när jag öppnade den. Kunde precis hålla mig från att slänga den på golvet, vilket var tur för jag hade inte velat plocka upp tänderna från golvet.

Många, många spinnrockar var utställda på gården.

På torget fanns en nutidspolis, en polis klädd i en gammal uniform och en brandman i gammal stil (och hans gamla bil).

Min egen garderob kunde inte ta mig tillbaka till 1800-talet, det blev väl kanske lite 70-tal?

3 kommentarer:

Gila sa...

Men så äckligt med tänderna...usch.

Rose Garden Malevik sa...

woow......va mkt fint......ja kanske inte tänderna då :)
å missa inte......

S
A
T
U
R
D
A
Y

S
H
O
W

O
F
F

VÄLKOMMEN :)
Håkan

Anonym sa...

Fina bilder, å jag ser faktist helt okej ut :D //Oona