28 juli 2011

Skogens blåa guld


Maria tog med mig ut och plocka blåbär i förmiddags.

Solen sken från en blå himmel och det var egentligen alltför hett.

Jag plockade för hand, utan plockare och det gick ganska långsamt men det var ändå en skön sysselsättning.

Jag brukar varje år tänka att jag ska ge mig ut i skogen och plocka en massa blåbär och lingon för att ta tillvara det som naturen har att erbjuda. Men jag har aldrig riktigt lyckats komma mig för. Så det här kändes riktigt bra.

När vi efter några timmar inte stod ut med värmen i gummistövlarna och surr, surr runt huvudet tog vi oss en svalkande simtur i en liten sjö och styrde hemåt med våra bär.

Efter att ha googlat runt lite och läst flera tips beslöt jag att frysa en del av blåbären utspridda på plåt innan jag lägger dem i burk eller påse. På det sättet fastnar inte bären i en enda klump utan man kan senare tina upp precis den mängd bär man behöver, om så bara en matsked till gröten.

Och i morgon tror jag det ska bli blåbärspaj!

6 kommentarer:

Ninette sa...

Det hade jag inte tänkt på, att man kan frysa dom på plåt. Smart!
Själv plockade jag blåbär i ösregnet häromdagen, bara för att jag tycker det är så himla gott med blåbär. Mindre kul med allt otyg ute i skogen (myggor och fästingar)

Kamomilla sa...

Vilket jättebra tips! tack för det!!
*Turkiska youghurtdiggaren som gillar omväxling*

Kristina sa...

Blåbär är ju inte bara goda de är dessutom fyllda med allehanda nyttigheter. Hos oss tycks det emellertid inte bli några större skördar i år, får hoppas på lingon istället.

Hälsningar,
Kristina

Hannasvirrvarr sa...

Ninette - Det hade inte jag heller tänkt på, vad gjorde man utan google? ;)

Kamomilla - :)

Kristina - Riktiga hälsopiller! Vi lyckades inte plocka så mycket vi heller men bättre än ingenting.

Anonym sa...

Jag fryser alltid in blåbär i stora askar utan socker, de fastnar inte ihop om de är hela. Blåbär är hälsosamma och goda speciellt gillar jag att baka blåbärspaj :) Minns ej hur många ämbar det blev plockat ifjol .....skall snart bege mig ut på jakt igen :) Det ger ro att plocka bär , bara det inte är för mycket mygg ;) h. Åsa

Liberata sa...

Fryser man dem i mini grip påsar utan socker och liggandes inte ståendes så det blir en hög nertill så går det också bra att plocka åt sej exat så många bär man ska ha på gröten ! :)