17 januari 2011

På väg mot en filt

Nu har jag äntligen placerat ut alla mormorsrutor till filten och börjat sy ihop dem. En rad är färdig och snart en till. Jag blir så ivrig när jag tänker på att det snart kommer att bli en färdig filt.

Förresten, om det är någon där ute som är lite nyfiken på att pröva virka en ruta eller två så finns det en mängd instruktioner att finna på nätet. Här finns en tydlig instruktionsvideo och här finns instruktioner i text och fina bilder. Och googlar man så hittar man massor.

Rutorna är bra att börja med om man är en ovan virkare. När man väl lär sig principen är det bara att virka på, mönstret är en ständig upprepning. Dessutom är rutorna fina även om det blir lite ojämnt här och där. Tacksamma helt enkelt!

3 kommentarer:

Lena sa...

Älskar mormorsrutor!

Mia J sa...

jessss!!! tack!!! väldigt bra video! det ser inte alls svårt ut...
vilken storleks nål använder du? och hurdant garn?

Hannasvirrvarr sa...

Lena - Då har vi något gemensamt!

Mia J - Jag använder nålstorlek 3,5 men märkte att jag antagligen använt en 3:a när jag virkade de första rutorna, för de är betydligt mindre. En kompis till mig virkar rutorna med fyra.

Jag använder i huvudsak restgarn så de varierar i tjocklek, endast det yttersta varvet är nyköpt garn. Men jag försöker ändå avgränsa mig till såna garn som är någorlunda samma tjocklek.