13 september 2010

Var kan man sälja sina grejer i Åbo?

Det kom in en fråga:

Hej Hanna!
Jag har en loppisfråga till dig. Jag bor i Åbo och har en hel massa kläder som jag skulle vilja få bortsålda på något loppis i Åbo. Tyvärr är jag verkligen inte insatt i loppisarnas Åbo, jag vet några enstaka men tror inte att de är sånadär "självbetjäningsloppisar" där man får sälja sina egna grejer? Tips på bra ställen där det går mycket folk?
Hälsar Jenny

Så roligt att mina loppiserfarenheter kan komma till nytta. Här kommer några alternativ:

Kirppis-center är nog allra störst och mest välbesökt, även dyrast (27€/vecka + 5% försäljningsprovision). Kirppis-center har två stora loppisar, båda utanför centrum, en i Länsikeskus och den större i Manhattan. Till båda är det kötid, vilket förstås betyder att ställena är populära.

Jag har inte själv sålt på kirppis-center (står dock nu i kö) men jag tror att bara man sätter moderata priser (en del prissätter lite väl högt på de loppisen) så går grejerna åt eftersom det verkligen går mycket folk där.

Piispanristin kirppis som inte finns i piispanristi utan på kalevavägen 9-11 (använd t.ex. den här kartan http://opaskartta.turku.fi) är ett stort loppis där jag själv haft bord två gånger. Hyran är bara 23 € och vi har nog fått sålt saker. Loppiset är öppet alla dagar i veckan, vilket betyder fler besökare per vecka. Dessutom finns det mera möbler och gamla saker på det här loppiset så det finns mycket att titta på för egen del när man far dit för att ordna upp på sitt bord.

Det som kan kännas negativt är att de inte tar kort och deras kassasystem är ganska manuellt, de räknar ihop ens prislappar när en vecka har gått så före det får man inte veta hur det ligger till med försäljningen.

Kirppismaailma finns i piispanristi, är lite mindre än de tidigare nämnda loppisarna men riktigt trevligt. Det är också öppet 7 dagar i veckan och verkar vara rätt välbesökt, hyran är 25€/vecka eller 23 €/vecka om man hyr tre veckor.

Nu är ju alla de här utanför centrum och det kan ju ställa till med problem om man inte har tillgång till bil. Men alldeles nyligen har det faktiskt öppnat ett självbetjäningsloppis nära centrum, i korsningen där kvarnbon fann, i ett blått hus.

Hoppas det var till hjälp. Lycka till!

1 kommentar:

pimples.ratata.fi sa...

Jag har för mig att jag har sett ett i centrum också, i Brahecenter.

Har ingen aning om priser eller popularitet, men lättare om man har svårt att transportera sitt stuff långa vägar eller så.