23 december 2009

Rosett av tidningspapper #2

Någon frågade hur jag fick till rosetten av tidningspapper. Så med hjälp av lite suddiga bilder (det är supergrått här idag) ska jag göra mitt bästa för att förklara hur jag gjorde (man kan säkert göra på många olika sätt).

1. Gör remsor av tidningspapper (längd, bredd och utseende på tidningspappret får man ju välja och variera hur man vill).
2. Limma först remsorna till kryss bestående av fyra remsor och sedan kryssen ihop i varandra. Till den här gjorde jag bara två kryss (som det ser ut på bilden nedan) men till den första rosetten gjorde jag tre (den blev då "bulligare" och fylligare).
3. Ta en remsa i taget och forma den till två "öglor" mot mitten.
4. Och limma fast dem. Lönar sig att limma också i vikningen mellan de två öglorna så att de hålls nere.
5. Gör likadant med alla remsor.
6. Eftersom den här rosetten blev glesare började den se lite naken ut i mitten så jag gjorde en extra "ögla" som jag limmade på mitten.

1 kommentar:

Sofie sa...

hejsan!
hittade denna pappersrosett idag och digga den. jag skriver om den på min blogg, hoppas det är ok? jag får mycket inspiration av dig och din blogg, tack för det!
allt gott,
s