26 oktober 2009

Tips på loppisregister

Klicka på bilden för att komma till en riktigt bra nätsida. Det är en inofficiell lista över lopptorg i Finland. Jag tänkte för mig själv en gång för några år sedan "hmm, tänk vad bra om det fanns en lista med alla lopptorg i hela landet", så googlade jag "kirpputorit Suomessa" (="lopptorg i Finland") och hittade den här sidan. Där finns så klart inte varendaste litet lopptorg i hela landet men riktigt bra tycker jag nog att den är. Speciellt om man ska besöka en stad man inte är bekant med och vill kolla in läget lite på förhand.

Den är som sagt inofficiell och på sidan finns kontakuppgifter till de som upprätthåller sidan, de tar gärna emot tips om loppisar som inte finns med eller loppisar som finns på listan men inte längre i verkligheten.


Nyligen hittade jag ungefär motsvarande för Sverige (kanske ni känner till denna sida?) men om inte så kan ni klicka på bilden så kommer ni dit. Samma grej här, man kan tipsa om loppisar som inte finns med på listan så de kan göra den mera komplett.

Är det inte en toppengrej att det finns såna som vill skapa och upprätthålla sånahär sidor? Man skulle också kunna utveckla dem massor, med t.ex. loppisrecensioner eller en recensioner över loppisutbudet i en viss stad, tips på bra loppisrundor osv.

Vad tycker ni om de här sidorna? Kände ni till dem? Använder ni dem? Är de till nytta?

2 kommentarer:

Kamomilla sa...

Jättebra! Jag sökte upp den svenska versionen en gång när vi planerade en resa över havet (som tyvärr aldrig blev av)

alegni sa...

den hade jag ingen aning om, men jag ska lägga den bland mina favoriter, även om jag inte har begåvningen att göra några storfynd på loppisar :)