21 juli 2009

En sjöman älskar havets våg...


Jag har nu vistats många dagar i flera omgångar på sommarstuga ute på en holme utan t.ex. rinnande vatten. Saker som jag bland annat gillar med det är att:


- Vädret spelar roll på ett helt annat sätt än inne i stan. Naturen är så mycket närmare och man blir tvungen att ställa sig efter den mycket mera. Och det är skönt, skönt och sunt att vara liten i stormen.

- Man inser värdet och nöjet i "gammal, hederlig" underhållning som t.ex. sällskapsspel, korsord och pilkastning.

- Så långt vädret tillåter äter man alla mål ute.

- Vardagen är enkel och lättbegriplig, inte nödvändigtvis lätt men enkel. En tall har fallit, vi sågar den i bitar och hugger den till ved. I jämförelse till stadsvimlets studie- och jobbvirrvarr med vetenskapliga teorier i tjocka litteratursamlingar, planer som ska planeras och reflekterande rapporter som ska skrivas är vedhuggande för mig en nödvändig andningsplats. Otroligt skönt.

- Jag lär mig nya praktiska grejer eftersom jag egentligen aldrig tidigare vistats på havet. Förra sommaren lärde jag mig förtöja båten med dubbelt halvslag, i sommar har jag lärt mig det igen (eftersom jag hunnit glömma det:P) och så har jag lärt mig köra båt. Roligt!


Mot slutet av veckan blir det Åbo igen. Blandade känslor.

2 kommentarer:

Hannis sa...

Låter som en perfekt semester.
Bra för själen att vila utan allt modernt och stressframkallande.

Må gott//Hannis

ellinor sa...

så himla mysigt att vara ute med båten eller på någon ö. man behöver nog något sånt ibland för att få lite andra perspektiv på vardagen och det är bra (: