10 maj 2008

Bra

Äntligen har jag tagit mig lite tid att läsa Erlend Loes Naiv.Super. som faktiskt har fått ligga och samla damm hemma hos mig i veckor. Det är skamligt.

Boken är precis en sådan som jag vill läsa. Den är lite som jag vill vara. Om jag någon gång lyckas skriva en bok vill jag att den ska ge mig samma känsla som den här boken ger mig. Den får mig att tänka tankar som: Livet är vackert, livet är en konst, det är stort, det är litet, det är allt och det är inget. Vad är det? Den får mig att lägga märke till en starkgul kam som ser övergiven ut och tänka att det är fint att jag ser den.

I boken gör jag-personen en lista över saker som gjorde honom entusiastisk när han var mindre. Jag måste självklart också göra en sådan lista. Det är en givande sysselsättning.

Här är min lista över saker som gjorde mig entusiastisk när jag var barn:
  • Bygga kojor i skogen
  • Blanda och röra om olika ingredienser, både ute i sandlådan och inne i köket. Obs! Det var/är inte att laga mat eller baka som fascinerar utan själva omrörandet när man ser hur substanser med olika färg och konsistens blandas
  • Cykla hårt i nedförsbacke
  • Simma
  • Leka i skogen, t.ex. indianer, forskningsexpedition, djurgård
  • Rida, gärna fort
  • Hitta och undersöka nya, spännande ställen, t.ex. lador, gamla uthus, stenrösen, skog
  • Tävla i saker jag var/är bra på
  • Hitta på lekar, klubbar och regler
  • Göra rätt, vara duktig och omtyckt
  • Leka med Barbie: Dela kläder och möbler, inreda ett hem åt dem, sy kläder åt dem
  • Begrava döda djur
  • Samla
  • Hitta fina/annorlunda/användbara saker från naturen
  • Snö
  • Stigar i skogen
  • Pyssla
  • Bygga
  • Sköta om dockor
  • Göra frisyrer i mina småsystrars hår (skedde ofta under tvång)
  • Titta på Fångarna på fortet
  • Spela Nintendo Super Mario
  • Gå på picknick
  • Föremål och helheter som enligt mig var estetiskt vackra
Jag höll på ganska länge med listan, blev tvungen att tänka till. Jag känner mig ganska nöjd med den, tror att jag har fått med det mesta. Många av sakerna gör mig ännu idag entusiastisk.

Om du någonstans publicerar din lista över saker som gjorde dig entusiastisk som barn låt mig gärna veta. Jag tycker det är intressant. Faktiskt.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Kan ju inte låta bli att ge dig en liten lista då... :)

Bl.a. det här tyckte jag om som barn:

sluka böcker
smeka kaniner
springa över vida, öppna fält
rita
vara i skogen

Anonym sa...

Naiv. Super, det finns ingenstans att gå efter en sån läsning, det är oroande. Som jag har letat.