8 maj 2013

Åldrar och sistaminutenpyssel

Idag var jag till en lågstadieskola i kommunen för att inspirera till återanvändning och loppispyssel, bra initiativ av föräldraföreningen.  Skolan kommer bland annat att besöka ett loppis på sin skolresa, bra tänkt, tycker jag förstås.

När jag satt och planerade insåg jag att det är väldigt länge sen jag har haft att göras med typ 8-åringar (fast jag tidigare jobbat en hel del med barn). Hela skolan samlades dessutom på samma gång eftersom det är en så liten skola så att hitta rätt nivå för pratet kändes utmanande. Man vill att alla ska förstå (vet en 7-åring vad ett loppis är?) samtidigt som man inte vill att de äldsta ska tycka att det är för barnsligt. Lite som när jag skulle prata inför 70-åringar och undrade hur pass "blogg" behövde en förklaring.

Här kommer några sistaminutenpyssel som jag gjorde imorse.

Limma porslinsfigur på locket till en glasburk och limma knappar på en fotoram.

Jag tog ena sidan av en söndrig metalldragkedja, snurrade den runt handleden och sydde fast med några stygn. Kanske världens mest snabbfixade armband. Väldig unisex.

2 kommentarer:

Fammo sa...

Snyggt armband! Hur gick det med barnen?

Hannasvirrvarr sa...

Fammo - Tack, det gick nog riktigt bra! :)