30 oktober 2014

Hit med åsikter om Instagram och Facebook

På grund av ett litet trångmål, en prekär situation om man så vill, började jag fundera lite mera ingående på hur jag använder dessa två "kanaler" olika, och vad jag tycker om dem. Personligen är Instagram min favorit. Men alla har ju troligtvis sitt eget sätt att använda kanalerna och har sin egen favorit. Det skulle vara väldigt intressant att höra era resonemang.

Så här tycker jag.

Instagram känns mera kreativt, närmare och snabbare, lägre tröskel, mycket mera okomplicerat. Ingen reklam! (Om man inte följer konton med reklam förstås.)

På Instagram skapar jag nytt innehåll som bara finns där (fina/komiska bilder av situationer, personer, saker), det blir alltså ett sätt för mig att vara kreativ. Medan jag på Facebook nuförtiden endast sprider information (om något som finns ngn annanstans), länkar till artiklar, puffar för händelser, podden osv.

På grund av Facebooks sätt att lyfta fram "populära" inlägg (+ reklam) i ens flöde verkar det som om ett inlägg som inte genast blir gillat helt faller ner i doldhet. Där känns Instagram med sin kronologiska ordning skön, tycker jag.

När det gäller att hålla kontakt med personer/grupper, skapa sidor och evenemang är Facebook lysande. Att kunna tidsinställa inlägg är också tacksamt när man vill använda Facebook som en marknadsföringskanal på jobbet.

Jag kollar flöden på de båda kanalerna varje dag (oftast flera gånger dagligen).

Hur använder DU sociala medier?

9 kommentarer:

Jenny sa...

Jag har exakt samma erfarenhet och känslor kring dessa kanaler! Älskar Instagram, av samma orsaker som du. Dessutom kan jag ju nå ut till människor jag inte känner på ig, och det är viktigt för att jag ska kunna sprida mina illustrationer och möjligen få en bredare publik. Facebook är ofta en besvikelse just för att inläggen inte får samma spridning. Man borde alltå betala för att få mer spridning där, och så långt har jag inte velat gå ännu. Dessutom har jag inte ännu listat ut hur man kan ordna sitt flöde så att man skulle slippa se sådana inlägg som irriterar. Vet att man kan avfölja folk och grupper, men när man inte heller vill missa ifall de råkar bjuda på någon viktigt information någon gång... Så jag kan snabbt känna mig överväldigad av flödet, samtidigt som det känns torftigt. Underlig paradox.
Hälsar ny läsare :)

ett ritstift i din rumpa sa...

jag har ganska liknande vanor och tankar om instagram och facebook som du!

Daniela sa...

Jag använder mest facebook, instagram är ännu ganska nytt till mig och har inte riktigt än kommit in där men gillar båda mycket :)

Husmor Anna sa...

Använder inte instagram alls. Pga att jag vill inte fastna vid något mer beroendeframkallande tidfördriv. Tycker fb och bloggar räcker. Skulle jag skaffa ett instagram konto vet jag att jag skulle lätt fastna, därför undviker jag det. Btw kul att du börjat blogga igen :).

Hannasvirrvarr sa...

Jenny - Ja precis, man känner sig konstant lite lurad på facebook ;)

Husmor Anna - Förstår den tanken bra. När jag började Instagramma så slutade jag blogga. Instagram är så lätt och snabbt jämfört med en blogg. Men har förstås inte samma möjligheter.

TIDSTJUVEN.com sa...

Jag har rätt långt samma syn som du på Instagram och Facebook.

Instagram är bäst - där delar jag med mig av det jag själv skapar och gör och jag följer enbart de personer jag själv VILL följa. Instagram är ju lite som små minibloggar. :)

På Facebook är jag vän med de jag känner och villa hålla kontakt med (även om jag kanske inte bryr mig så värst i vad alla har för sig om dagarna) och Facebook använder jag nuförtiden enbart för att sprida blogginlägg, delta i grupper, evenemang och chatter. Vet inte ens när jag senast skrev en statusuppdatering, men det är säkert ett år sedan!?

Man märker att Facebook har ändrat karaktär på sistone. Det är så mycket reklam i flödet att man knappt ser folks statusar längre. Då är grupperna desto bättre och mera användbara! :)

Hannasvirrvarr sa...

Tidstjuven - Jamen precis, minibloggar - bra beskrivning! Det är precis det jag tycker om Facebook också, att det förändrats.

Peppe sa...

Jag avskyr Facebook. tycker mindre om folk genom det mediet än genom andra. plus alla reklam och facebooks algoritm som gör att gamla inlägg och riktad reklam spämmar moitt flöde. Älskar Insta och Twitter.

Anna Hansson sa...

Jag har lessnat på Facebook, tycker knappt att det är kul att kolla in där, men gör det ändå några gånger/dag... (Borde sluta med det!) Instagram tycker jag inte heller är så jättekul, men det är mest för att jag inte riktigt har förstått mig på det än, tror jag.