31 december 2012

Årskrönika 2012

Jag tänkte avsluta det här bloggåret ordentligt med en årskrönika. Häng med!

JANUARI

I januari jobbade jag som tidningsutdelare och inhoppare på ett boende för utvecklingsstörda. Ja och mitt företag var registrerat, som en bisysslegrej.

Det var vintervackert och jag tog med bloggen på promenad i Kristinestad. Jag bloggade en ordentlig loppisrunda i Jakobstad.
Jag besökte och lät mig inspireras på Malmen. Och så köpte jag längdskidor efter att ha varit oskidad i många år.


FEBRUARI

I februari skrev jag om att bli matt av alla duktiga människor och att man inte ska jämföra sig med andra. Jag pysslade vimplar av självhäftande plast, lättade mitt hjärta och så bjöd jag på ett uppskattat inlägg med en riktig 70-tals outfit.
Så var Anders och jag en helg till Stockholm och den helgen gick alltför snabbt.

MARS

Jag tog med bloggen på en tidningsmorgon och ville inte att snön skulle smälta ännu, jag hade ju köpt skidor!
Jag började träffa Sara som numera är min kollega i företagshotellet. Och så var jag på en loppisrunda i Vasa tillsammans med en hel hög andra loppisintresserade. Lite urklippspyssel och så besökte jag Christina Office.

APRIL

Trots att jag hade svårt att sova tillräckligt på grund av postjobbet när det blev ljusare tider och trots att jag hade svårt att få gjort vad jag ville med företaget som var en ganska oaktiv bisyssla så var jag nöjd med att äga min egen tid. Att inte ha en heltidsanställning, det verkar inte vara min grej det helt enkelt. Jag var till Sibbo och på vägen till och från gick jag på loppis i Hämeenkyrö och i Salo. Så blev jag förkyld och jobbade ganska mycket. Jag trivdes i en nygammal jeansväst från Lundagård och det ordnades fashion week på After Eight i Jakobstad, jag var ledsen över att missa intressanta föreläsningar men var på plats på second hand market. Och så gjorde jag ett omtyckt klädfix.

MAJ


I månadsskiftet var jag tillsammans med Aja över till Luleå på fyndmarknad och äventyr, det blev ett långt blogginlägg och roliga minnen.

Jag fortsatte tampas med bergochdalbana i måendet. Jag såg bilder av ett osannolikt färgglatt hus hos en lokal fastighetsförmedling och vi fick för oss att titta på några hus. Jag pysslade accessorarer av orangea jeans. Det blev klart att det skulle bli av en pop up shop med lokalt hantverk till sommaren så jag sydde och jobbade annars en hel del.


JUNI


I början av juni hade jag semester från posten. Jag flängde runt i Österbotten och sen blev det en rolig Göteborgsresa. Tillbaka i Kristinestad var det Öppna Portar och så fick jag feber. Midsommar firades på sommarstugan. Jag deltog i en liten del av filminspelningen till Kristinestads digitala julkalender, här syns resultatet i lucka 23. Jag avslöjade också att jag från och med augusti tänkte bli företagare på heltid, jag var nästan mera uppgiven än förväntansfull. Allt var så splittrat och det blev aldrig sommarvarmt, semestern var förbi och jag var trött.

JULI

Jag bloggade om alesundsloppiset, ett sommarmåste i Kristinestad. En lillasyster kom på besök och vi hittade ett spännande gårdsloppis. Så var det också gårdsloppisevenemang i Kaskö men det var inte lika bra som året innan. På postjobbet var det roligt att lära sig en ny rutt efter flera månader med samma och i företagshotellet fick jag tillgång till mitt rum och fixade på inför starten. Hade lite panik för allt kändes så halvfärdigt på alla sätt. Men jag var också nyfiken på det nya. Hos Lindbäcks trä beställde jag ett tillskärningsbord som jag konstruerade mönster på innan ytan lackades.

AUGUSTI

Jag började jobba som min egen chef, det var öppet hus, det var romantikvecka. Yrt och hoppfullt. Jag besökte Juthbacka efter flera års paus.
Sara och jag förverkligade en idé, ute i en potatisåker.

SEPTEMBER

Jag gjorde ett och annat klädfix och så var jag på en klädbytardag till Malakta. Om jag minns rätt var jag ganska ofokuserad på jobbet. Svårt att veta hur jag ville ha det och hur jag skulle lyckas strukturera upp alla idéer.
I slutet av månaden var det dags för Loppisresa tillsammans med Närpes vuxeninstitut. Det var lyckat och blir förhoppningsvis av igen nästa höst.

OKTOBER

I oktober plockade jag svamp för första gången i livet, en massa trattkantareller.Det regnade något enormt, blev översvämmning och så hade jag en utställning.

NOVEMBER

I november fyndade jag en snygg omsydd jeansjacka, gjorde ett halsband av skrot och fixade om en kavaj. Sen var det dags för Kulturkarnevalen i Karis som blev en toppen upplevelse. Och så deltog jag på Marthaförbundets höstmöte och överraskades med utmärkelsen till årets UngMartha 2012. Och sen kom december och det var marknader och en massa jobb. Inte så mycket tid att blogga, eller ens tänka. Och mitt i all hets där i mitten av december så fick jag värsta inspirationskick och peppkänsla inför nya året.


2012 har varit ett händelserikt år men jag har lite en känsla av att bara ha släpats med. Har inte riktigt hittat någon ro, jag har tagit till verklighetsflykter och inte riktigt hunnit ge mig hän åt något. Jag har knappt läst några böcker och inte haft några vettiga rutiner. Och för tillfället är jag otroligt ressugen, det här årets utlandsresor gick till Stockholm, Luleå och Göteborg och nu suktar jag efter att känna främmande lukter, äta främmande mat, se främmande människor och känna nya känslor.

Så av 2013 önskar jag mig åtminstone en ordentlig resa och mera fokus, samt att jag fortsätter med löpningen som jag kom igång med i slutet av året. Och gärna lite mera bokläsning.

Förresten, det här året måste också ha tagit rekord i graviditeter i min omgivning. Helt otroligt hur det föds barn till höger och vänster. Mest spännande förlossningen var absolut Peppes syster som födde hemma i hallen.

Well. Gott nytt år, fira inte ihjäl er! Vi ses 2013!

4 kommentarer:

Christina sa...

Gott Nytt År Hanna! Å tack för en inspirationsrik blogg och att du tog dig tid att ordna loppisevenemanget i Vasa med mig. :)

Tant Emma sa...

Du har haft ett fullspäckat år verkar det som. Ska bli intressant att följa dig nästa år och se hur ditt företag utvecklas.
Här har du mitt år förresten!
http://tantemmasbravader.wordpress.com/2012/12/30/snabbspolning-av-aret-som-gatt/

Monica sa...

Mitt bidrag till år 2012: det var roligt att lära känna dej o jobba tillsammans! :)

Hannasvirrvarr sa...

Christina - :)

Tant Emma - Kul, ska kolla in!

Monica - Ja, tack detsamma!